Gelişen teknolojiyle birlikte internet, insan hayatında daha etkili olmaya başladı. Bu etki, biz internet kullanıcılarının forumlarla, web siteleriyle ve mobil platformlarla etkileşiminin paralel olarak artmasına sebep oldu. İnternet sitelerinin; statik bilgi barındıran yerlerken işleyen dinamik platformlara taşınmasıyla birlikte son kullanıcı hizmeti ortaya çıktı. Kullanıcıların bir bilgi ya da uğraşı paylaşıp tekrar kullanmasına olanak sağlayan Web 2.0 teknolojisinin yaygınlaşmasıyla, “sosyal medya” platformları da yaşamımızın vazgeçilmez parçalarından biri haline geldi. Bu açıdan bakıldığında sosyal medya platformları, Web 2.0’ın kullanıcı hizmetine sunulmasıyla birlikte, tek yönlü bilgi paylaşımından, çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımına ulaşılmasını sağlayan platformlar olarak varlığını sürdürmekte. Sosyal medya: Bireylerin, internet üzerinde birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve paylaşımların yapıldığı web siteleri, uygulamalar ya da diğer platformlardır.

Her gün milyonlarca insan internet üzerinde farklı platformlar aracılığıyla kullanıcıların ürettiği içeriklere ulaşabilmekte ve bir kullanıcı olarak paylaşım yapabilmektedir. Sosyal medya platformlarının dünya üzerinde birçok kullanıcı tarafından kullanılması, sürekli paylaşım yapma ihtiyacı ve kullanıcıların internet üzerinde içerik üretmesinin kolaylaşması da bu platformlar üzerindeki kullanıcı değerini de arttırmıştır. Buna bağlı olarak “kullanılabilirlik”, “son kullanıcı” ve “kullanıcı deneyimi” gibi kavramlar hayatımızda daha fazla yer almaya başlamıştır. Peki nedir bu “kullanıcı deneyimi”? Oyunlaştırmada kullanıcı deneyiminin yeri nedir? Bu blog yazısında “kullanıcı deneyimi” ve “oyunlaştırma” kavramlarını birlikte ele alacağız.

Kullanıcı Deneyimi; İngilizce karşılığı olan “User Experience” kelime öbeğinin Türkçeleştirilmiş halidir. Kısaltması “UX” olarak gösterilmekte ve kullanılmaktadır. Genel bir tanım vermek gerekirse; bir kullanıcının, bir ürün, hizmet ya da sistemden belirli faydalar sağlamak amacıyla, belirli hedeflere erişmek için tecrübe ettiklerinin yani deneyimlerinin bütünüdür. Örneğin herhangi bir kullanıcıyı ele alalım, bu kullanıcının istediği bir web sitesine giriş yapma kararından başlayarak, web sitesiyle karşılaşması, var ola link ya da eklentilerle etkileşime geçmesi, içeriklere ulaşabilmesi, web sitesinin bileşenlerini kullanması, varsa kullanıcı paneline ulaşmak için veri girişi yapması ve web sitesini ziyaret etme amacını gerçekleştirmesidir.

Özetlemek gerekirse, kullanıcı deneyimi; son kullanıcının kullandığı web sitesinden ziyaret amacına ulaşarak olumlu tepkiler ile web sitesinden memnun ayrılması durumudur. Kullanıcı deneyimi, bir platformun nasıl göründüğünden çok nasıl hissettirdiği ile ilgilenmektedir. Kullanıcı deneyiminin amacı, kullanıcının istediği işlemi basit ve sorunsuz bir şekilde yapmasıdır. Bilgi mimarisi, etkileşim tasarımı, kullanıcı testleri ve içerik stratejisi gibi alanlar, kullanıcı deneyiminin uygun olması için bilinmesi gereken alanlardır. Bu alanların yanında, sosyoloji ve psikoloji gibi kavramların da kullanıcı deneyiminin etkili olması açısından bilinmesi gerekmektedir. Kullanıcıların amacını ve tercihlerini öngörebilir olmak, o platformun başarısıyla doğrudan ilişkilidir.

İnternet üzerinde varlığını sürdüren web siteleri, mobil uygulamalar ve diğer platformların zamanla birbirine benzediği açıkça görülmektedir. Bu benzerlikler yüzünden kullanıcılar, farklı platform arayışları içine girmektedir. Dünya üzerinde en çok kullanıcıya sahip olan ve her zaman aktif şekilde kullanılan sosyal medya platformları Facebook, Twitter, Instagram ve Youtube dahi zamanla birçok kullanıcısını memnun edemez duruma gelmektedir. Kullanıcılarını farklı platformlara kaptırmak istemeyen kurumlar da benzerlerinin arasından sıyrılıp bir adım öne geçmek ve daha çok dikkat çekmek amacıyla, sundukları kullanıcı deneyimini güncel eklentilerle geliştirmeye çalışmaktadır. Her geçen gün kurumlar, geleneksel yaklaşımlarından uzaklaşarak kullanıcılara daha iyi bir deneyim yaşatmanın ve bu deneyimi yaşarken memnun olmalarının yollarını aramaktadır. Günümüzde bu arayışı, “Oyunlaştırma (Gamification)” kavramı büyük ölçüde karşılamaktadır.

Dijitalleşmenin hız kazanmasıyla birlikte oyunlaştırma da web sitelerinde, mobil uygulamalarda ve çeşitli platformlarda yer almaya başlamıştır. Kullanıcı deneyimini daha eğlenceli hale getiren ve insanı direkt olarak hedefine alan oyunlaştırma, bu gelişmeler sayesinde birçok insana doğrudan ulaşabilmektedir. Oyunlaştırmanın hedefini gerçekleştirmesi ve davranış değişikliğini sağlaması için, kullanılan platformun da etkili kullanıcı deneyimi yaşatması gerekmektedir. Bir kullanıcı oyunlaştırılmış bir web sitesine girdiğinde, o web sitesini basit bir şekilde kullanabilir ve öğrenebilirse kullanıcı deneyimini etkili bir şekilde deneyimlemiş olur. Aynı kullanıcı web sitesine tekrar girdiğinde siteyi etkili bir şekilde hatırlamaya ihtiyaç duyacaktır. Buna “hatırlanabilirlik” denilmektedir. Öğrenme ve kullanım kolaylığı kullanıcılar arasında değişim göstermektedir. Bu açıdan bakıldığında oyunlaştırma, kullanıcıları belirli amaçlar doğrultusunda memnun olmalarını sağlamak amacıyla birçok geleneksel oyunda da kullanılan yaklaşımlarla yine amaçlara uygun olarak kullanıcı deneyimi içerisinde kullanılması olarak özetlenebilir.

Biz Inooster olarak, kullanıcı deneyiminin en fazla olduğu oyunlaştırma projelerini gerçekleştiren şirketlerden biriyiz. Kullanıcılarımızın platformlarımızı kullanırken verimli vakit geçirmeleri, oyunlaştırmayı yaşamaları ve platformumuzdan verim alabilmeleri için birçok çalışma gerçekleştiriyoruz. Oyunlaştırma hizmeti sunduğumuz platformlarımızda kullanıcıları düşünerek tasarımlar yapıyor, trendleri takip ediyor ve düzenli olarak kullanıcılarımızdan geribildirim alıyoruz.


Buğse Kalebaş
Gamification & User Experience Designer

İlgili Yazılar