Bütünüyle oyunlaştırılmış bir dünya düşünün. Uçtan uca tüm süreçleri oyunlaştırılmış bir dünya var olsaydı sizce bu nasıl olurdu? Eğitim, ekonomi, turizm, alışveriş, trafik, siyaset ve aklınıza gelebilecek birçok alanda oyunlaştırılmış bir dünyada yaşamak ister miydiniz? Gelin birlikte hayal edelim…

Rengarenk ağaçlarla süslenmiş, taze çiçek kokularıyla bezenmiş, gökyüzünün en güzel mavisini kendine ev edinmiş, yenilikçi bakış açısı ile tasarımı yapılmış olan Motivist dünyasında sıradan bir gündü. Birçok oyuncu tipinin yaşadığı bu dünyada, yerliler güne başlayıp, yola çıkar çıkmaz oyunlaştırma ile karşılaşılıyordu. Evet, trafikte!

Motivist yerlileri için,  işe, okula, seyahate vb. bir yere gitmek üzere yola koyuldukları anda oyunlaştırma başlıyordu. Araçlarıyla tek başına yola çıkan sürücüler, trafik sıkışıklığı oluşturmamak için kurallara uyuyor, yalnızca belirli gün ve saatlerde araçlarıyla yola çıkabiliyorlardı. Toplu taşımayı kullanarak, trafikte sıkışıklığa sebep olmuyor bu sayede trafik puanı topluyorlardı. Trafik ışıklarına uyum sağlamak, köprü ve ücretli otoyollardan geçmek, hız limitini aşmamak, ambulans, itfaiye ve benzeri araçlara yol açmak gibi şeyler de trafik puanı toplamanın yollarındandı. Toplanan trafik puanları ödüle dönüştürülebiliyordu. Örneğin köprü ve ücretli otoyollardan belirli bir sayıda geçiş yapıldığında ücretsiz geçme hakkı kazanılıyordu. Ücretsiz araç yıkama hakkı, benzin, vb. Birçok ödül, trafik puanların dönüştürülebilmesi sayesinde elde ediliyordu. Motivist’in belirli noktalarından geçip, belirlenmiş kurallara uyum sağlayan sürücüler çeşitli rozetler kazanıyor, bu rozetleri sosyal medya hesaplarında vb. paylaşabiliyorlardı.

Motivist trafik oyunlaştırmasında; çeşitli oyuncu tipleri düşünülmüş, hedef kitleye uygun olarak çalışmalar yapılmıştı.  Hız tutkunu kullanıcıları düşünülmüş, sol şerit onlara ayrılmış ve çeşitli puanların bulunduğu sokaklar bulunuyordu. Sakinlikten hoşlanan, dünyayı keşfetmek üzere yola çıkan sürücüler içinse sağ şerit ayrılmış ve şehir içerisinde birçok alanda keşfedilecek yeni görevler bulunuyordu. Başaran oyuncu tipine hitaben en çok kazananların göründüğü liderlik tabloları şehirde bulunan çeşitli panolarda yer alıyordu.

Kurallara en çok uyanlar, uymayanlar, en fazla trafik ışığında duranlar, çok gezenler, toplu taşımayı kullananlar gibi birçok tablonun bulunduğu panolar bu dünyada yer alıyordu. Liderlik tablolarına göre ödüllendirme yapılıyordu. Liderler, belirli bir süre köprülerden ücretsiz geçebiliyor, toplu taşımaya ücretsiz binebiliyordu. Trafik cezalarından toplanan ücretlerle yılın liderine araç alınıyor, mikrodan makroya giden bir ödüllendirme sistemi bulunuyordu. Ödüller yalnızca maddi değil manevi olarak da Motivist yerlilerini etkiliyordu. Eve gelen teşekkür belgeleri ve rozetler,  tabloda isimlerinin görünmesi, trafikteki sıkışıklığın azalmasıyla rahat bir ulaşım deneyimi yaşamaları, kurallara uyumun artmasıyla azalan trafik kazaları vb. unsurlar oyunlaştırma sayesinde akışta kalan Motivist yerlilerini pozitif yönde etkiliyor, dünyaya olan bağlılık duygusunu ve motivasyonlarını artırıyordu. Mutlu bir Motivist dünyasında en sıradan günde bile birden fazla rozet kazanmanız mümkün görünüyor!

Buğse Kalebaş
Gamification & User Experience Designer

İlgili Yazılar